TP52 sirkuset setter snart i gang og den nye Mean Machine er sjøsatt. Båten og laget tok en dobbel seier i fjor med seier i  både amatør klassen og overall. Dette gjør at de vil ha en utfordring med å kopiere dette resultatet i årets sesong.

Det blir en spennende sesong for Peter de Ridder og hans mannskap. De begynner med Hublot Palmavela Trophy på Mallorca. Etter dette står Breitling Medcup på planen. Det seiles regattaer med utgangspunkt i havnene i Alicante, Puerto Portals, Palma de Mallorca, Hyères og Portimao. Årets VM i denne klassen avholdes på Sardinia. Dette mesterskapet går av stabelen i september.

Det er flere store navn som er ansatt har være med laget i afterguarden. Dette har vært Ray Davies eller Tod Dodson. Mean Machine laget seile Miami Acura i sin Mumm 30. Dette er god trening for den tøffe konkurransen som venter foran dem. Laget har som kjent satt i gang sitt Volvo Ocean prosjekt som det går fremover med. Her vil nok mengden testing og seiling øke utover sesongen ombord i gamle POC.

Den nye båten er designet av Rolf Vrojlik og vil i tiden fremover utsettes for ulike strukturelle tester før den nye sesongen setter i gang for fullt.

“Det er ikke skjedd endringer på foilene, men det er gjort mindre endringer bak i båten. Det er gjort slik at flere kan ri båten ned når man slører. Vi håper dette gjør oss bedre på denne delen av seilingen. I tillegg til dette har vi gjort det lettere å trimme fokken og mer effektivt. Bortsett i fra det er vi fornøyd med båten” sa Peter de Ridder.

Det ser ut som om fjor årets vinner har satt en trend i klassen  Vrojlik’s TP52 design har ting ved seg som skiller den ut fra de andre. Denne båten har rorkult. I fjor var de den eneste som hadde det. I år kommer 7 av 9 nye båter med rorkult. Den 60 år gamle bestefaren er en trendsetter.

En av suksess faktorene i fjor av fokus på utvikling av seil. De har brukt tiden i vinter på å se på ny seilteknologi. Fjorårets suksess har lært dem hvor mye seilene betyr i det å ha et fortrinn på de andre båtene i en klassen der nivået er høyt og entype regler gjelder.

Dirk de Ridder som er storseiltrimmer på Mean Machine TP52 sa “Vi har jobbet mye med seilene i vinter. I år kommer vi til å bruke fjorårets seil, pluss et helt nytt sett. Dette vil være et stort steg for oss.  Jon Gundersen og Liam Newman har jobbet tett med oss med hensyn på design, mens Jono Swain og jeg har brukt mye tid på seilareal. Vi har delt ansvaret oss i mellom. Jeg har jobbet mye med storseil, Jono har jobbet mye med spinnakere og Gundy (Jon Gundersen) tok seg av forseilene. Vi har jobbet sammen med North Sails New Zealand og North Sails Danmark, mens Liam Newman har vært sjef for hele prosessen”.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY